مشارکت مردم در سلامت و سابقۀ آن در کشور: با نگاهی به سند تحول دولت مردمی
مشارکت مردم در سلامت و سابقۀ آن در کشور: با نگاهی به سند تحول دولت مردمی
مشارکت مردم در سلامت و سابقۀ آن در کشور: با نگاهی به سند تحول دولت مردمی
مبانی نظری مشارکت مردم قدمتی بیش از صد سال دارد اما در هیچ دورهای به اندازه سه دهه اخیر مورد توجه سیاستگذاران و برنامهریزان کشورهای مختلف نبوده است. از سال 1970 مشارکت مردم یک اصل در سیاستگذاریها برای توسعه پایدار محسوب میشود. به علاوه مشارکت مردم در کنار همکاری بینبخشی به عنوان اصل زیربنایی برای تحقق سلامت برای همه در بیانیه آلماآتا (1978) بوده و در کنفرانس اتاوا (1986) نیز جلب مشارکت مردم برای تحقق ارتقا سلامت مورد تاکید قرار گرفته بود.
بانک جهانی مشارکت را فرآیندی میداند که از رهگذر آن افراد ذیربط بر ابتکارهای توسعه، تصمیمها و منابعی که نقش تعیینکننده در سرنوشت انهادارند (از جمله مراقبت از سلامت فردی، برنامهریزی خدمات سلامت، سیاستسازی و اولویتگذاری) تاثیر میگذارند. در تعریفی دیگر از براگر و اسپچ[1]مشارکت فرآیندی است که در آن اعضای هر جامعه تعیین نیاز میکنند، راه برآوردن این نیازها را معلوم میکنند، به طور گروهی در مورد اولویتهایشان تصمیم میگیرند و با هم برای نیل به این اهداف طراحی شده کار میکنند.
مراتب مختلفی برای مشارکت مردم وجود دارد. اما به طور کلی میتوان مشارکت مردم را ذیل سه مرحله تکاملی در نظر گرفت. در مرحله اول مردم صرفاً در مورد اخبار، اطلاعات سلامت و تصمیمات اتخاذ شده مطلع میشوند (اطلاعرسانی و گوش دادن)، در مرحله دوم از مردم به شیوههایمختلف مشورت گرفته میشود (مشاوره گرفتن و همکاری کردن) و در مرحله سوم مردم از طریق نمایندگی در منابع و مضار تصمیمها شریک هستند و عملاً سیاستها و تصمیمات در یک فرآیند دموکراتیک توسط نمایندگان مردم وضع و نظارت میشود (شراکت و نظارت مردم) (دماری، 1391). حال آنکه متناسب با ویژگیهای زمینه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشورها و نیز سطح توسعهیافتگی کشورهای مختلف سطوح متفاوتی از مشارکت بازیگران مختلف از بخشهای غیردولتی و خصوصی ایجاد شده و توسعه یافته است.
موضوع مشارکت مردم به کرات در اسناد بالادستی کشور مورد تاکید و اشاره قانونگذاران قرار گرفته است. از جمله این قوانین مهم میتوان به قانون اساسی (بندهای 8 و 15 اصل سوم، اصول 100، 101 و 102)، بند 10 قانون ایجاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بند 11 سیاستهای کلی سلامت، سیاستهای کلی نظام اداری، بند 6 نقشه جامع علمی سلامت کشور و سیاست 4 نقشه تحول نظام سلامت اشاره کرد. در سند تحول دولت مردمی مشارکت مردمی به عنوان یکی از موضوعات اساسی اولویتدار دولت موردتوجه و تاکید قرار گرفته است. به گونهای که در سه چرخش تحولآفرین کلان، بر میدانداری مردم در اقامه عدالت، اداره امور کشور و حل مسائل محلی و ملی تاکید شده و افزایش سرانۀ فعالیتهای داوطلبانه، تعدادهای نهادهای میانجیگر تخصصی و حلقههای میانی مردمی، تعداد نهادهای مردمی و ارتباط دولت و مردم به عنوان نشانگرهای مطلوب مورد اشاره قرار گرفتهاند.
سابقه جلب مشارکت مردم در کشور ما به سال 1350 بازمیگردد. تجربه رابطین بهداشتی جمهوری اسلامی ایران (1369) در پاسخگویی به نیازها بهداشتی اولیه در مناطق حاشیه شهری، طرح بسیج بهسازی محیط روستاها (1369-1368) با هدف جمعآوری و دفن بهداشتی زبالهها، تجربه بهورز و خانههای بهداشت (1364) با هدف فراهم کردن امکان دسترسی به خدمات اولیه بهداشتی درمانی برای ساکنین روستاها و مناطق دورافتاده، تجربه سازمان بهزیستی کشور در برنامه پیشگیری از اعتیاد در محل کار، مدارس و محلات با رویکرد اجتماعمحور (1375) با هدف پیشگیری از اعتیاد، تجربیات موفق شهرداری تهران در راهاندازی شبکه سلامتیاران شهر تهران، شورای سلامت محله، خانه سلامت، کانون سالمندان، کانون مادر و کودک، کانون پزشکان محله، کانون معلولان، کانون خادمین سلامت مساجد، کانون پیشگیری از دیابت و کانون جوانان، کانون محلی داوطلبین اهدای خون، کانون پیشگیری از چاقی و کانون پیشگیری از استعمال دخانیات و نیز تجربۀ شکلگیری سازمانهای مردمنهاد سلامت (به استناد اصل 138 قانون اساسی) (1384)، شکلگیری موسسه همیاران غیردولتی ایران (1376)، طرح تبسم در استان یزد، تشکیل کانون سلامت محلات، و تشکیل خانه مشارکت مردم در سلامت به دنبال انجام مطالعه پایلوت در استان قزوین (1386) از جمله تجارب موفق کشور در زمینه جلب مشارکت مردم در سلامت بودهاند.
با وجود همۀ این تجارب موفقیتآمیز و نیز حمایت صریح قوانین و اسناد بالادستی، همانطور که در سند تحول دولت مردم به خوبی اشاره شده است، مشارکت مردم به دلیل عزم و توان ناکافی دولت در بسیج ظرفیتهای مردمی از یک سو، و ضعف در آمادگی ظرفیتهای سازمانیافتۀ مردمی برای نقشآفرینی در عرصههای اجتماعی و ادارۀ کشور از سوی دیگر، نیازمند چرخشهای تحولآفرین برای تقویت نقش و جایگاه نهادهای مردمی و حضور ساختارمند و نهادینهشدۀ آنها در عرصههای مختلف اداره کشور در سطوح مختلف ملی تا شهرستانی با همت استانداران و فرمانداران برای کمک به دولت است و امید است به حول و قوه الهی در خلال برگزاری دومین مجمع ملی سلامت که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار خواهد شد شاهد رقم خوردن این اتفاق فرخنده و شایسته باشیم.